onsdag 13. januar 2016

"Hekta" på mat...

De fleste av dere husker kanskje mine tidligere mat "opphektinger"
-for.x. måneder på lavkarbo ....(-minst 2 perioder)
Lavkarbo var igrunnen en ganske grei kost for meg...
Jeg kokkelerte en god del for å få det til, -og ble jo litt smalere..
-spesielt den første gangen da jeg holdt på fra februar til ca. september....

Jeg er jo fult klar over at mitt vanlige kosthold er helt forskrekkelig feil....
-jeg spiser vanligvis alt for sjelden med bare 1 til 2 måltider pr. dag...
Det blir som oftest frok, lunch og middag i samme måltid i lunchen på jobb...
-om den er kl. 11.30 eller kl. 17.30....
Da ofte noe kjøtt mat, -et rundstykke...-og en sjelden gang en frukt til....
-om jeg har dette måltidet tidlig spiser jeg som oftest noe hjemme senere....
Det rare er at jeg små spiser uhyre lite, jeg drikker heller ikke brus av noe slag...
-i perioder kan jeg bli litt hekta på snacks og spise det hver dag en uke eller to...
-for så å stoppe opp igjen i måneder....
Jeg hadde en slik taffel sticks periode i november....
-siden da har det ikke vert noe snacks innom dørene her....
Sukker kick har jeg så å si aldri lenger men det hender jo det dukker opp også...
-krokan is er farlige greier...-det gikk en 2liter for en uke siden (-over 5 dager)

Jeg tror jo at når jeg får slike "kick" er det for at noe mangler i kroppen....
-og jeg ser igrunnen ikke noe negativt med det, -siden det er så sjelden....

Men, til saken...-jeg likte altså lavkarbo...
-og ramla av fordi det ble for fristende i plomme sesongen...
Dette med at det var skikkelig mye som var NEI mat gjorde det uhyre vanskelig å begynne igjen..
-jeg ble liksom alltid så "sær" når jeg skulle noe som inneholdt måltid...
Det er jo kjedelig å ikke kunne spise ditt og datt når en blir invitert på middag...

Det kostholdet jeg studerte og skrev om igår....
-handler ikke om NEI mat så mye...-selv om en skal kutte ut sukker og hvitt mel...
Egentlig er det ganske likt lavkarbo slik, men det er ingen forbuden frukt liksom..
Saken er at en skal nyte tilværelsen, og velge fornuftig mat...
-som gir skikkelig næring og som er nyttig for kroppen...

Det snakkes mye om byggeklosser til en mengde ulike fabrikker i kroppen...
Mine stakkars kropps-fabrikker får jo dårlig med klosser....
-her er det "hungersnød og nærings brist" -så nærmest alt inntak spares som BUK FETT...
Eller noe sånt!!!

Jeg tror jeg har forstått konseptet...
-og det burde være en smal sak å fikse, jeg må igrunnen bare spise mer....
-og handle inn mer frukt og grønt....
(-er vanligvis uhyre dårlig på frukt og grønnsak spising)
Og så må jo selvsagt maten forberedes og lages...
-det gikk forresten overraskende greit med lavkarbo dietten når jeg først kom inn i det...
Men med denne er det jo litt flere måltider å tenke på....
-å spise ofte nok blir sikkert den største utfordringen nå i starten...
(-jeg må ha ferdig frokosten kvelden før...-og sikkert lunch og mellommåltider også...)

Jeg prøvd meg på et nyttig "byggekloss" måltid idag..
-og jeg har fått i meg et par kopper grønn te med honning....
Ja, jeg har spist vanlig mat også...

Jeg gleder meg til å komme igang med dette prosjektet ordentlig...
-ikke minst til å se om det hjelper meg på noen måte....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Huff, da går år mellom kvart innlegg her

-sist gang var før pandemien… Me hadde vel fått med oss litt på nyhetene.. -om farlig sjukdom i Kina… Da er jo så langt vekke herifra… -så l...