torsdag 26. mars 2015

Marokko, Maten.

Matkulturen i fremmende land er alltid like spennende...
-vi hadde de fleste måltidene inkludert så noe særlig ut over det fikk jeg ikke prøvd...
Vi gikk forbi en del lokale "lage mat for salg" boder som luktet fantastisk i stekeosen.. 
-og nybakte runde flate brød solgtes jo både her og der...

Men mat kunne de i Marokko...
-jeg likte maten såpass at jeg sørget for å få med både kokekar og kokebok hjem...
Appelsinene hang fremdeles på trærene...
 -så den ny pressede juicen hver morgen var nydelig..
-ellers var det brød og en del ulike "pannekaker/lapper" og mest søtt pålegg til frokost..

Enkel frokost, varm lunch og ganske sen middag med flere ulike retter er vanlig..
(-tror jeg) 
-og det passer jo veldig godt med mine "unormale" matvaner...
Vel ble middagene nokså drøye et par ganger med mange retter som skulle smakes på...
-kvelden gikk liksom med til disse middagene...

Og så et lite glass te...
 
Jeg må fortelle om sjømat middagen...
-den var så spesiell og bra at jeg rent glemte å ta bilder....
Vin og brød kom som alltid først på bordet, etter hvert kom litt majones og så maten...
Små lokale reker og grillede sardiner på første store fat (for 4 personer)
-så et med stekt sjøtunge og frityrstekt blekksprut, 
-til slutt languster og en lokal variant av kongekrabbe...
 Vi spiste altså veldig, -veldig god, -sjømat uten tilbehør av grønnsaker eller poteter...
-det var bare litt av alt.. 10-12 reker, 5-6 sardiner, en sjøtunge fillet, 
-en halv languster osv..-til hver...
Det hele ble avsluttet med litt fruktsalat i et lite glass...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Huff, da går år mellom kvart innlegg her

-sist gang var før pandemien… Me hadde vel fått med oss litt på nyhetene.. -om farlig sjukdom i Kina… Da er jo så langt vekke herifra… -så l...