torsdag 10. april 2014

Jippi...

-da er det verste avklart og ferdig hos tannspesialisten...
Jeg var modig og valgte å klare meg uten kjempebedøvelsen...
-så da kunne hun kjøre dobbel økt og få rense jobben ferdig igår....
Det er godt det :)))) 

Jeg er ikke fult så utslått og elendig heller....
-sikkert fordi jeg sto over "veldig bedøvd" 
Det hele gikk relativt greit og var ikke uholdbart vondt.... 
-jeg fikk selfølgelig normal bedøvelse...

Så fikk jeg resept på "drepe trollet" medisin (Flagyl + Amoxicillin)
-håper jeg klarer meg noenlunde greit gjennom ti dagers kuren...
Damen på apoteket virket faktisk bittelitt skeptisk til det...
"Litt av en kur dette" sa hun...
Nå har jeg jo litt "ta medisiner vegring" fra før...
-og hennes lille utsagn gjorde ikke akkurat den saken noe bedre...

Det var med skrekk jeg tok første dose igår ettermiddag....
-måtte ringe mamma'n min først..-og så snakke meg gjennom første halvtimen etterpå...
(-i tilfelle jeg skulle få en alvorlig rekaksjon av dem... -her helt alene....)
Det gikk heldigvis greit, -ingen akutt reaksjon...
-nå får jeg jo bare se hvordan jeg tåler dette fremover....
Gode råd for å eventuelt slippe bivirkninger med medisinen kan jeg fra før...
-så det er jo bare å forsøke å leve etter egen lære disse dagene...  
Resten er opp til kroppen...-hvordan systemet greier å bearbeide stoffet...

Jeg syns det er skummelt og liker det ikke...
-men alt for å fikse/hjelpe på denne tann situasjonen... 
Forresten kan det hende at mye av mine andre gamle plager også blir bedre... 
-om "trollet dør"...
Ifølge spesialisten kan en masse ondt komme fra en ubehandlet perodontitt...
-bakteriene sprer seg i blodet, kan feste seg og lage trøbbel alle mulige andre steder...
Hun viste meg en plansje om det den første dagen der...
Den skulle jeg jo selvsagt ha sett litt nermere på...
-men akkurat da hadde jeg mer en nok med dårlige nyheter...-liksom...

Det skikkelig tragiske er likevell prisen for denne elendigheten...
 28 220 kr i egenandel skal jeg betale...
Fratrekk for store sykdomsutgifter.. -som før fantes på selvangivelsen ble borte i 2010....
-så der er det ingenting å hente heller....
Triste greier å bli syk av slikt rett og slett :(

2 kommentarer:

  1. Er det mogeleg, over 28 000 i eigedel..... Dette kan eg ikkje forstå, det hadde vel vore helsefårleg om du ikkje fekk ordne opp i styggeskapen, og då burde du vel få pengane igjen på ein eller annan måte? Eg går ut ifrå at du har undersøkt saka, men likevel, eg er sjokka......

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo sånn er da desverre.... -første jobben med trekking og alt kom på 40 ett eller anna... -og min egenandel blei 22400 -resten fekk tannlegen refundert fra staten... andre greien blei min del 5800 -og noke...der får og tannlegen refundert ein del men eg fekk liksom berre rekningen min...-får etterkvart frikort(som med fysioterapaut) der -får kanskje litt tilbakebetalt og, -så blir det billigare i fortsettinga...-for eg er jo slett ikkje ferdig der :( Eg har'kje komt meg etter sjokket enda eg...-da er trasige greier at da skal vera sånn...-i NORGE!!

      Slett

Huff, da går år mellom kvart innlegg her

-sist gang var før pandemien… Me hadde vel fått med oss litt på nyhetene.. -om farlig sjukdom i Kina… Da er jo så langt vekke herifra… -så l...