onsdag 13. mars 2013

Gratinert brød med skinke og purre...

Den "nå skal jeg ha klubb" maten er ofte et stort hodebry her hos meg...
-jeg begynner ca. 14 dager før å tenke på det... -litt stress...
Hva i allverden skal jeg lage... -"jeg kan jo ikke lage mat"... -og til så mange :O 
-men det løser seg alltid... og blir bra likevell.... 

Nå er det ikke min tur på en god stund... -men måtte bare dele denne oppskriften...
Som oftest på våre klubber får vi servert noe "for meg" nytt og spennende...
Slik var det også for noen mnd'er siden... -da jeg for første gang spiste...
 -gratinert brød med skinke og purre..

Det var utrolig godt... -jeg har tenkt på denne maten "til og fra" siden da...
Igår på en sen handletur bestemte jeg meg for at tiden var kommet til å prøve å lage...
-jeg husket ingrediensene sånn ca..
Handlet inn:
1 formloff
1 boks skinke
1 kremfløte
1 bunt vårløk 
(-det skulle være purre...men vårløk fungerte supert)
Jeg hadde resten hjemme:
1 pk majones
ost til gratineringen...
Så googlet jeg... 
-og fant ingenting, -ikke en eneste liten beskrivelse av hvordan den skulle lages :(
 Heldigvis var en av klubbdamene pålogget på facebook... -så jeg fikk vite resten...

Slik er det...
Skjær brødet i skiver ned til skorpen (bunnen av brødet skal være hel)
Pisk kremfløten stiv og bland i en pk majones (jeg hadde ca 1 ss ekstra)
-del opp løken og skinken og bland alt sammen...

Fordel røren mellom hver brøskive (-blir lett litt søl)
-ost på toppen...
Stekes på 180 gr. til osten er gyllen og fin...

Jeg la brødet i en ildfast form... 
-støttet det opp litt med aluminiums folie på skalkene så det holdt seg litt samlet...

Det minner litt om arme riddere i konsistensen...
-går fint å varme rester i mikro dagen etter... 
Tenkte jeg skulle teste frysing også... -ett helt brød er jo litt mye for en person...

Dette er mat som passer ypperlig som turmat...
-går raskt å lage.. -kan bare deles opp og pakkes i folie.. -vil holde seg lunkent en stund..
-eller en kan varme det på bål litt...
 Det går sikkert å fylle det med annet godt også...

Har du tips til annet "utprøvd" godt fyll til dette??

4 kommentarer:

  1. Kanskje det går an å laga i sånne" minibrød2?Høyrtest godt ut.Reidun D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja da går heilt sikkert fint og... No er da fryse testing på gong her...

      Slett
  2. Dette har eg fått i klubb hos ei veninne og det er som du seier, vanvittig godt. Eg ser du har det på same måte som meg når du skal ha klubb. Byrjar tidleg å tenkje på kva i all verda skal eg servere. På morsmiddag er det ei anna suppe som er veldig god, og det er indisk kyllingsuppe. Den kan lagast tidleg ferdig, slik at når gjestene kjem, er det berre å varme opp. Tusen takk for veidledningen til å svare på andre bloggar enn Blogg.no.

    SvarSlett
    Svar
    1. Berre hyggelig, Åshild. Og eg skal vist innom å finlesa på Morsmiddag.no litt meir....
      Fiskesuppa skal eg prøva ut ein dag eg er i koke modus.
      Eg har tenkt fiskesuppe til fleire klubbkveldar... men så har eg ikkje funne rett oppskrift (-det skal vera kvit suppe)-dei fleste eg har funne før har med knustetomater i oppskriftene sine.
      Tusen takk for at du fant denne for meg :)

      Slett

Huff, da går år mellom kvart innlegg her

-sist gang var før pandemien… Me hadde vel fått med oss litt på nyhetene.. -om farlig sjukdom i Kina… Da er jo så langt vekke herifra… -så l...