torsdag 21. juli 2011

Ohhh....

-denne sovingen er blitt et problem...
Trøtt når jeg la meg litt før ett, men våkna opp minst tre ganger før kl fire...
-da måtte jeg bare gi opp, og heller stå opp igjen...
[akutt nysing og tett i nesen mitt i natten]
 Det er til å bli helt gal av egentlig :/

Nå blir jo neste natt også veldig kort...
-jeg sover vanligvis dårlig mellom sein og tidligvakt...
 grusomt redd for å forsove meg, og bruker å våkne en gang i timen å sjekker klokka..

Siden dagen idag har en del innhold (før kveldsvakt)
-og det er bursdag selskap etter jobb imorgen...
-blir det helg før jeg får mulighet til å hente meg inn igjen...
Usj, jeg som hadde planlagt en sånn "opplagt og våken" helg...

Skjønner faktisk ikke dette nyse-systemet mitt :/
Jeg har trodd (tror enda) at det er en form for allergi...
-men det oppfører seg i så fall veldig merkelig...
Om det hadde vert høy-snue/pollen allergi skulle jeg jo hatt det på sommeren mest...
-jeg har samme problem sommer som vinter, men bare tidvis...
Dessuten er jeg testet for alt mulig uten at noe slår ut på prøvene...

Igrunnen har jeg hatt perioder med sånne plager i over 25 år ...
-jeg trodde jeg reagerte på papirbleier da ungene var små...
Da våknet jeg nysende hver eneste morgen...20-30 nys på rad :(
-til slutt (etter noen år) fant jeg ut at jeg iallfall ikke tåler dun og fjær...
[hadde sovet med dun dyne i årevis da, og det kom seg når den ble borte]
Jeg blir tett og begynner å nyse av dun, om det fins mye kan jeg få astma plager...
 -men de skjer ikke nødvendigvis alltid har jeg funnet ut...

I jobben min er jeg tidvis i kontakt med dun dyner (sengeskift for.x)
-og bare i noen gir allergi plager...
-samme egentlig med dunjakker, enkelte kan jeg ikke ha i samme rom som meg...
-andre går helt fint...
Jeg vet jo ikke om det er jeg som er forskjell på fra gang til gang...
-eller om det er bare ulike typer dun/fjær som gjør det....

Nå vet jeg jo når jeg tenker etter...
at jeg var 15 -20 minutt i et hus med en (kjent) litt problematisk dyne igår kveld...
Jeg merket ikke noe da, men undres om det likevell kan ha gitt meg nattplagene...
-om et lite allergen har festet seg og så slått ut 5-6 timer senere ???
Det skal vel egentlig ikke vere mulig...
-jeg vet jeg kan vere ganske treg i oppdagelsen  på noen områder
(som at blåmerker ikke kommer før etter ca. en uke) 
-likevell virker jo det ganske merkelig om dette skulle vere årsaken til mine nys...

Er jo en "muligens" teori...
-som jeg iallfall kan forsøke å følge litt bedre med på fremover...
Jeg har jo gått mange runder, med utallige teorier opp gjennom årene...
-det er ikke så lett å finne noen årsak til problemet ser det ut til....
-og da fins heller ingenting jeg kan gjøre for å stoppe det, eller lindre plagene...
Dag nysene går greit (ca. en halv time så er det over) 
-bare et problem om det kommer når jeg kjører bil...da må jeg jo stoppe....
Natten er verre...da må jeg oftest opp...
-og det virker som det tar litt lenger tid før nesetettheten slipper igjen....

 Tja, nå har jeg vert våken 2t og 40 min, ingen idé å gå til sengs igjen...
-får heller se om det går å finne litt ro på sofaen (et par timer kan jeg nok sove)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Huff, da går år mellom kvart innlegg her

-sist gang var før pandemien… Me hadde vel fått med oss litt på nyhetene.. -om farlig sjukdom i Kina… Da er jo så langt vekke herifra… -så l...